Arend en Miranda in IJsland

Laugarbakki

Vanmorgen rond 09:00 zijn we vanuit hotel Rjukandi vertrokken richting noord-west IJsland. Ons volgende hotel ligt in Laugarbakki, maar voordat we daar inchecken rijden we eerst naar de Kolufossar waterval. De weg die we rijden bestaat voor 80% uit gravel road en voert ons wederom langs schitterende natuur. Prachtige herfstkleuren, talloze watervallen, oneindig veel schapen, IJslandse paardjes en een Ford Kuga die van zwart in een soort grondkleur veranderd is. We hebben het allemaal gezien. Bij de waterval aangekomen staat er nog steeds enorm veel wind maar de zon schijnt dus we treffen het. Kolufossar is een minder bekende waterval waardoor het lekker rustig was. Na de nodige foto's en film zijn we naar ons hotel gereden om in te checken en even te lunchen. We slapen in Hotel Laugarbakki, een voormalige kostschool omgebouwd tot hotel. Rond 16:00 zijn we weer op pad gegaan, dit keer richting Hvitserkur. Dit is een rots in de zee die wel wat weg heeft van een drinkende draak. De weg er naar toe was wederom schitterend en na een uur gravel road waren we bij de parkeerplaats van Hvitserkur. Er stond een bordje dat aangaf welke kant we op moesten dus wij die kant op. We kwamen bij een plateau dat uitzicht bood op de rots van bovenaf maar wij wisten dat je ook onderaan op het strand kon komen. En ja hoor er was een natuurlijk pad dat naar beneden liep maar dit was zo steil dat we dachten: "kunnen wij dit wel?" Ik begon dapper aan de afdaling maar Arend zag dit toch niet zitten met volle bepakking foto-apparatuur. Op de kont dan maar dacht ik, zoals je als kind van de trap ging lukte het mij om beneden te komen. Arend is met een omweg via een minder steile afdaling toch ook beneden gekomen. Het was zeker de moeite waard want vanaf het strand is Hvitserkur nog veel mooier en we hadden geluk dat het laag water was. We waren er tegen zonsondergang dus het licht was schitterend. Hierna toch maar samen voor de makkelijke weg terug naar boven gekozen en zelfs nog zeehonden gezien. Wat een geweldige dag was het weer, nu duiken we lekker ons bedje in en alvast dromen over ons volgend reisverhaal.

Ome Jan

De foto's zijn weer prachtig , vooral die sunset bij Hvitserkur , dat is een plaatje .

Renée

Wat leuk dat jullie een reisblog bijhouden!!! En je kunt het leuk beschrijven. Veel plezier, ik wacht op het volgende reisverhaal!!!

Ber&Hannie

Wat een mooie foto'-s.xx

Peter en Ria Roels

Dit was weer een prachtige dag en het lijkt wel of jullie het droog hebben gehouden, buiten dat opspattende water van de waterval natuurlijk. Peter is jaloers op de foto's. ;) Wij zijn in dit gebied niet geweest, maar de sfeer, de verhalen, het klimmen en dalen, de slechte weg, het klinkt allemaal zo bekend.

Arend en Miranda

Het is inderdaad een geweldige ervaring om hier te zijn. We hebben het geluk aan onze zijde, lijkt het. Zoveel moois gezien en zonder al te veel regen, maar we moeten niet te vroeg juichen.