Arend en Miranda in IJsland

Akureyri

Toen we vanmorgen rond half 8 uit het raam keken begon de lucht roze te kleuren. Wij snel naar buiten met de camera’s want het zou wel eens een mooie zonsopkomst kunnen worden. En ja hoor, al snel stond de lucht in”brand”. Het was schitterend en daarna ook nog een heerlijk ontbijt dus onze morgen kon niet meer stuk. Ons volgende hotel ligt bij Akureyri, dit is ongeveer 200 km rijden vanaf Laugarbakki dus we kunnen het op ons gemakje doen. Onderweg maken we weer de nodige foto-stops maar dat was niet zonder risico. Het waaide vanmorgen zo hard dat we nauwelijks konden lopen en de deur van de auto open of dicht doen was een sport. We zijn ook gestopt bij Vidimyrarkirkja, dit is één van de best bewaarde turf kerkjes van IJsland. Het is gebouwd in 1834 en de wanden zijn gemaakt van turf maar de voor en achterkant zijn van hout. Daarna door naar Akureyri waar we broodjes voor de lunch hebben gekocht. Akureyri is naar inwonertal de vierde stad van IJsland. Ons hotel ligt niet in de stad zelf maar aan de overkant van het fjord Eyjafjördur met uitzicht op de besneeuwde bergen. Voordat we inchecken in het hotel bezoeken we de Godafoss, in het Nederlands Godenwaterval. Het water van de Skjalfandafljot rivier valt hier over een breedte van 30 meter 12 meter naar beneden. Ook hier was het weer klimmen en klauteren voor ons, maar we hebben het gered en ook hier weer mooie beelden vastgelegd. Daarna teruggereden naar hotel Sveinbjarnargerdi waar we weer hartelijk ontvangen zijn en nu lekker relaxen en jullie reacties van gisteren teruglezen.

Tot morgen

Ome Jan

Wat een aparte luchten en foto's en verhalen , prachtig !
Denk dat het toch wel een aparte vakantie is .

John

Prachtige foto"s, de kleuren met de bewolkte lucht.

Roelina

Wat heerlijk om weer mee te reizen met weer een geweldige reis! Als het weer zo blijft met zoveel wind komen jullie als krachtpatsers terug, hahaha.

Peter en Ria Roels

Het is leuk om al de voor ons bekende plaatsen terug te 'zien' door jullie verhalen. Omdat wij er in een ander deel van het jaar waren, zijn de ervaringen soms ook anders. Zonsop- en ondergang was in de zomer binnen een uur gedaan, meestal sliepen we erdoorheen. Die stevige wind hoort misschien bij de herfst? In Nederland waait hij ook nogal.

De Godafoss, een prachtige waterval, inderdaad hij nodigt uit om hem van alle kanten te bekijken, dus dat klimmen moet dan wel.

Het stadje Akurery is ook goed voor een dagdeel, maar dat zullen jullie ook wel gemerkt hebben. Leuk om dan weer eens onder de mensen te zijn, na al dat natuurgeweld.

Ik zie ook weer prachtige foto's, snel even kijken dus.

Miranda

Vandaag geen wind meer Roelina maar heerlijk weer.

Arend en Miranda

Ja leuk hè, Peter en Ria, om al die voor jullie bekende plaatsen en situaties voorbij te zien komen.