Arend en Miranda in IJsland

Lake Myvatn

Helaas sinds de tweede dag in IJsland geen noorderlicht meer gezien, maar vanmorgen wel een mooi ochtendgloren, weliswaar met een dramatische lucht. Dit is IJsland, je weet nooit hoe het weer over 5 minuten zal zijn. Na een heerlijk ontbijt gaan we op weg richting de Aldeyarfoss. Dit is een minder bekende waterval omdat hij alleen te bereiken is met een 4x4 auto. Laten we die nu hebben dus niets houd ons tegen. Ook het weer niet want de wind is gaan liggen en de temperatuur is oké. Onderweg komen we weer langs de Godafoss en we kunnen het niet laten om nog even wat foto's te maken en te filmen. Daarna met 60 km per uur over de gravel road naar de Aldeyarfoss. Daar aangekomen staan er drie kia Sorento's op de parkeerplaats, klaar om weg te rijden. Met de duim omhoog naar ons vertrekken ze en zijn we helemaal alleen. De waterval is nog niet in zicht dus zoeken we naar voetstappen die we kunnen volgen. Een steil pad naar beneden leid ons naar de waterval en de moeite is niet voor niets geweest. Wat een prachtige waterval! Hij ligt in dezelfde rivier als de Godafoss maar is totaal anders. De Aldeyarfoss is omgeven met basaltzuilen, we waren hier als enige dus dat maakte het nog meer bijzonder. Als we terugrijden moeten we het eerste stuk weer over de weg waar alleen 4x4 auto's mogen rijden. Onderweg komen ons vier Japanse jongens tegemoet, we stoppen even en vragen of ze op weg zijn naar de waterval. Dat zijn ze inderdaad maar rijden rond in een soort camperbus die hier die niet mag rijden. Is het de moeite waard vragen ze ons en dan kunnen wij dat alleen maar beamen. Ze moeten nog ongeveer twee kilometer lopen en dan hebben zij de Aldeyarfoss voor hun alleen. Het weer wordt onderweg alleen maar beter, de zon schijnt volop en we tikken onderweg zelfs de 17 graden aan. We passeren nog een keer de Godafoss, dit keer vol in de zon dus jullie raden het al......... Aangekomen bij Lake Myvatn hebben we een rondje om het meer gedaan, dit was ook weer schitterend. Ook zijn we gestopt bij Hverir, dit is een gebied met hete bronnen. De lucht die we roken kwam ons bekend voor uit Nieuw-Zeeland en Yellowstone, zwavel! Maar de vele rookpluimen en kokende modderpotten maakten dit weer goed. De dag liep al weer op z'n eind, maar wat een geweldige dag met prachtig weer en een geweldige natuur. Wij slapen 2 nachten in Sel Hotel Myvatn waar we een alert konden achterlaten voor het noorderlicht dus wie weet worden we vannacht wel gewekt, we hope so!