Arend en Miranda in IJsland

Lake Myvatn dag 2

Gisterenavond om 22:30 ging de telefoon op onze hotelkamer, we lagen net op bed. Het was de receptie met de mededeling: "The Northern Lights are about to show". Wij snel de kleding aan en naar buiten met een hoop mede hotelgasten. Het noorderlicht was op dit moment laag qua activiteit maar het was er wel. Met het blote oog is het nauwelijks te zien. Wat je ziet zijn wat lichtbanen in de lucht die aan en uit lijken te gaan. Ik gaf aanwijzingen en Arend richtte zijn camera op de plek waarvan ik dacht iets te zien. En ja hoor, daar was het weer. Goed te vangen met de camera maar jammergenoeg niet met het blote oog, dan moet de activiteit veel hoger zijn. Hopelijk gaan we dat ook nog meemaken deze reis maar met dit resultaat zijn wij al dik tevree. Na onze jacht op het noorderlicht zijn we snel ons bed ingedoken want de wekker ging al weer vroeg af. Vanmorgen zijn we om 07:30 vertrokken richting de Dettifoss waterval. Onderweg kwamen we tijdens het "gouden uurtje" langs Hverir en zijn gestopt om nog wat foto's te maken met ander licht. Toen door naar de waterval. Deze is vanaf twee kanten te bekijken en na het weerbericht te hebben gecheckt zijn we voor de oostkant gegaan omdat de wind uit het zuid-oosten kwam en je dan geen last hebt van spattend water. We moesten dan wel weer een heel stuk over de gravel road maar ach, daar zijn we ondertussen wel aan gewend. Na drie kwartier hobbelen bereikten we de parkeerplaats en begonnen we weer aan een afdaling richting waterval. De Dettifoss is wat waterverplaatsing betreft de krachtigste waterval van Europa. Hij is 44 meter hoog en ruim 100 meter breed en je hoort hem al van ver. Al dit water is afkomstig van de Vatnajökull gletsjer. Wat een geweld geeft dat vallende water en ook hier weer mooie foto's en film kunnen maken met een heerlijk zonnetje. We hadden zelfs de regenboog en gelukkig geen spattend water want dat hadden ze aan de overkant. Toen we wegreden bij de waterval begon de lucht wat dicht te trekken en kwam er weer meer wind opzetten. We zijn teruggereden richting Myvatn om het gebied rond de Krafla vulkaan te bekijken. Dit gebied is de afgelopen eeuwen meerdere malen actief geweest. Het is een prachtig gebied om doorheen te wandelen, het rookt zelfs nog op verschillende plaatsen en de lavastenen voelen echt warm aan. Vervolgens hebben we een korte wandeling gemaakt door Dimmuborgir, dit is een natuurreservaat met grillige en grote rotsformaties die bestaan uit vulkanisch gesteente. Het is ongeveer 3000 jaar geleden ontstaan door vulkanische uitbarstingen. Terug bij het hotel waren we toe aan een lekker drankje in de bar en hebben we deze mooie dag afgesloten met een prachtige zonsondergang bij het hotel en een heerlijk diner in het restaurant.

Ma,Pa en Mitchel

Wat genieten we toch weer van jouw mooie verhalen en van de schitterende foto s van Arend. TOP.

Wilbert

Tja, als Pearle ooit failliet zou gaan kunnen jullie zo aan de slag voor Lonely Planet of voor National Geographic????Maak nog veel mooie foto's en verhalen en geniet van jullie vakantie!

Jos loes

Mooi verhaal arend

Koosje en Ger

Terwijl wij genieten van onze reis door Bosnie krijgen we jullie mooie verhalen en prachtige foto,s ook mee. Dubbel genieten dus. Twee voor de prijs van een, gelijk Pearl!!!!!
Heb het goed.

Peter en Ria

Dat is pas service van het hotel, leuk hoor. Wij zagen de waterval Dettifoss vanaf de andere kant, ja flink nat geworden dus, maar onze kleine auto mocht dat andere pad niet op. Jullie zijn toch zeker ook nog wel een klein stukje die Krafla voorbij gereden? Een zijweggetje aan de linkerkant voert je naar een parkeerplaats waarvandaan je een solvatarenveld en de berg Leirhnjúkur kunt bekijken.

We lezen iedere dag met plezier jullie verslag, prettig geschreven, goed gedoseerd.

Arend en Miranda

Op dit moment laten we Lake Myvatn achter ons en zijn onderweg naar de Eastfjords. En ja, voor de Lonely Planet of NGC werken zou voor ons geen straf zijn hoor Wilbert!
Jos en Loes, Miranda is van de verhalen en ik maak er de plaatjes bij. Leuk dat jullie met ons meereizen buurtjes. En natuurlijk onze andere buurtjes Koosje en Ger jullie een hele fijne tijd in Bosnië en jullie verhalen zullen we vast ook nog horen. Ja, Peter en Ria moet voor jullie leuk zijn om over al die herkenbare ervaringen te lezen. Wij genieten in ieder geval van al jullie reacties.