Arend en Miranda in IJsland

Höfn

Na een heerlijke nachtrust en ontbijt zijn we vanmorgen rond 08:30 begonnen aan onze langste rit van deze vakantie richting Höfn. Het was droog toen we vertrokken maar al snel begon het te miezeren. De rit voert ons langs de Oost-Fjorden en we moeten de kustlijn volgen dus dit vreet dubbele kilometers. Ondertussen is de miezer overgegaan in regen en is ons zicht zeer beperkt maar dit hindert niet, we zitten droog in onze Kuga en die wordt tegelijkertijd weer wat zwarter. Om 13:00 komen we aan in Höfn waar we tanken en wat boodschapjes doen. Ons hotel ligt 15 km buiten Höfn en we passeren het om richting het gletsjermeer Jökulsárlón te rijden. Dit ligt op ongeveer 65 km van ons hotel en onderweg blijft het jammergenoeg regenen. Maar toen we de parkeerplaats bij het meer opreden was het plots droog, wat een geluk want dit hadden we niet verwacht. In het meer drijven ijsbergen met fraaie ijsformaties rond die via de rivier richting zee gaan. Deze ijsbergen zijn afkomstig van de vele gletsjers hier. Door de stroming van de zee spoelen grote brokstukken ijs aan op een strand genaamd Diamond Beach. Doordat de ijsschotsen constant in beweging zijn was het volgens Arend lastig te fotograferen maar morgen weer een nieuwe kans want we zijn hier twee nachten. Het afbreken van de ijsschotsen was spectaculair om te zien en heb ik goed kunnen filmen. Op een gegeven moment kwam zelfs de zon te voorschijn dus wij zijn weer dik tevree met een mooie dag in dit fantastische land. Volgens de weerberichten krijgen we morgen toch weer wat zon dus gaan we op herhaling naar Jökulsárlón.

Ome Jan en Tante Corrie

Weer een mooi verslag van jullie trip en ook de foto's niet te vergeten . Het is niet erg dat je ijsklontjes zou vergeten , je hebt ze dichtbij , haha. Ik vandaag bloed gaan laten prikken en als t goed is donderdag 2e kuur. Vanmiddag zetten ze ook een vast infuuspunt in mijn bovenarm , hoef ik niet iedere keer geprikt te worden . xxx

Jol

Wat een geluk hebben jullie met het weer.
Jullie hebben het verdient!
Prachtig verhaal weer en schitterende foto's .
Vooral die ijsschotsen en diamond beach.

Succes vandaag Ome Jan X

Arend en Miranda

Ja Jol, denk dat we het verdient hebben. Al heb je maar een beetje zon dan is alles toch mooier.

Peter en Ria

Wij hebben wat meer tijd uitgetrokken voor die lange route en onderweg nog wat mooie uitstapjes gemaakt. Helaas waren bij ons de buien niet zo vriendelijk om even te stoppen toen we bij het prachtige gletsjermeer waren. Op de foto's voel je de koude regen gelukkig niet, maar de mooie spiegeling in het water is bij ons niet te zien, ik ga snel naar jullie foto's om te zien of dat daar wel gelukt is.

Arend en Miranda

Gisteren was een nog mooiere dag voor het gletsjermeer en hebben we de spiegelingen zeker gezien. Vandaag en morgen wordt er regen verwacht maar we hebben erg veel geluk gehad tot nu toe met het weer.