Arend en Miranda in IJsland

Gletsjermeren en zwarte stranden

Vandaag beloofde het een zonnige dag te worden dus zijn we 's morgens weer op pad gegaan richting Jökulsárlón. In een ebook over fotografie in IJsland hadden we een tip gelezen over een ander kleiner gletsjer meer iets voorbij Jökulsárlón, Fjallsárlón. Er zou een onverharde, niet aangegeven weg leiden tot dichtbij de gletsjer dus daar eerst maar naar toe. Onderweg werd het steeds zonniger en zagen we dingen die gisteren door het slechte weer absoluut niet zichtbaar waren, zoals gletsjers, weerspiegelingen en prachtige bergen. We hebben het onverharde weggetje naar Fjallsárlón gevonden en parkeren de auto. Hier zien we de gletsjertong Fjallsjökull, een onderdeel van IJslands grootste gletsjer, de Vatnajökull (8100 vierkante km). Geloof het of niet, we waren hier weer met z'n tweetjes dus heerlijk genieten. Daarna terug naar Jökulsárlón en Icy (Diamond) Beach om nog wat mooie foto's te maken en te genieten van de glinsterende ijsschotsen in de zon. Ondertussen was het al half drie 's middags geworden en op ons programma van vandaag stond ook nog Stokksnes met de Vestrahorn Mountain. In dit gebied werd één van de eerste nederzettingen van IJsland gesticht. De plaats is erg populair bij fotografen omdat de setting constant verandert. De zon, de mist, de golven en de zwarte duinen geven schitterende gezichten. We waren ook wel een beetje huiverig om er naar toe te gaan want we hadden op internet gelezen over een opdringerige landeigenaar die mensen achterna zit om geld te innen omdat ze over "zijn" weg rijden. Het gaat hier over een bedrag van €6,-- pp en dat hebben wij best over voor een mooie ervaring. We slaan het weggetje richting Stokksnes in en vinden dit al prachtig, we zien zelfs een rendier. Natuurlijk slaat hij op de vlucht als hij op de foto moet maar gefilmd is hij wel. Na 2 km rijden komen we bij Viking Café, hier staat een groot bord dat we eerst moeten betalen voordat we verder kunnen. Wij naar binnen om netjes te betalen zodat we geen boze landeigenaar achter ons aan krijgen. Het was die €12,-- dubbel en dwars waard want het was een geweldig mooie plek om de dag mee af te sluiten.

Peter en Ria

Heerlijk al die verhalen, je schrijft goed Miranda. Leuk ook om al 'onze' plekjes terug te zien door jullie ogen en woorden. Wij hadden ook geen spijt van Stokksnes en omgeving. We zagen er geen rendier maar wel een zeehondje. We zouden anders ook nooit dat mooie 'zwarte strand' gezien hebben. Het schijnt dat bij het 'Vikingdorp' dat zo mooi is nagebouwd een film is opgenomen. Logisch toch dat je de eigenaar van het gebied wat moet betalen.

Arend en Miranda

De film die oorspronkelijk gepland was daar in 2010 is nooit opgenomen omdat ze het budget niet rondkregen. Nu heeft Universal de rechten gekocht om daar gedeeltelijk de film Vikingr op te nemen. Deze komt in 2017 uit.