Arend en Miranda in IJsland

Onderweg naar Kirkjubæjarklaustur

De weergoden vonden blijkbaar dat we tot nu toe voldoende mooi weer hebben gehad dus hebben ze ons vandaag de nodige regen bezorgd. Maar dat deert ons niet want we rijden door een prachtig landschap richtingKirkjubæjarklaustur. We hebben onderweg een stop gemaakt bij de Hofskirkja. Dit is de laatst gebouwde turfkerk in IJsland, gebouwd in 1884. De muren zijn dik en samengesteld uit rotsen voor stabiliteit en isolatie. Het dak is gemaakt van stenen platen en bedekt met turf. Op IJsland staan nog maar zes kerken in deze bouwstijl, deze kerk doet nog steeds dienst als parochiekerk. Op ons progamma stond ook de Svartifoss waterval maar het regende op dat moment zo erg dat we de 3 km hike niet aan wilden gaan. Een ander punt op ons programma was de Laki vulkaan. Deze vulkaan barstte in 1783 uit en heeft gedurende een 9 maanden eruptie dood en verderf gezaaid in IJsland en Europa. Hiermee beïnvloedde dit ook het wereldwijde klimaat. Een oppervlakte van 565 vierkante km werd bedekt met een meters dikke laag lava. Wij begonnen aan de trip naar de Laki via een gravel road. Het leek alsof we in een groot veld met Broccoli terecht waren gekomen, dit was de dikke laag lava bedekt met mos. Een voor ons onwerkelijk en bijzonder landschap. De weg was slecht maar we genoten wel van de omgeving die erg groen was met de nodige watervallen. Na zo'n 15km konden we niet meer verder omdat de weg was afgesloten. Jammer maar dat is hier nou eenmaal zo, rondom dit jaargetijde kun je niet meer overal komen. Dus de weg terug gereden en besloten om naar het hotel te gaan omdat het bleef regenen. We hebben net heerlijk gegeten in Iceland Hotel Klaustur. Morgen nog een dag met regen maar daarna lijken de weergoden ons weer gunstig gezind, hopen we.........

Johan mouwen

Hoi, met plezier lees ik jullie verhalen erg mooi hoe je alles beleven zowel verhaal en foto's zijn prachtig om te zien. Maar ja het weer is altijd bepalend en die heb je niet in de hand dat was bij mij ook zo in Cuba. Ga zo door en nog veel plezier en geniet ernaar van. Groetjes Johan.

ome Jan

Hoi Arend en Miranda , weer een prachtig verhaal Miranda, zo komen we nog eens wat te weten over IJsland en dan die prachtige foto's van Arend er nog bij. Jullie zullen je werk nog hebben als jullie thuis zijn met de film en foto's . Veel plezier nog en tot t volgend verhaal

Arend en Miranda

Leuk om te horen Johan dat je geniet van onze verhalen en foto's. Vandaag nog een dag met regen maar daarna weer droog. Groetjes

Arend en Miranda

Hoi ome Jan, ja leuk hè om iets meer over IJsland te weten te komen. Ook voor ons om later nog eens terug te lezen, doen we met onze andere reisverslagen nog regelmatig. Fijne dag en wij gaan straks weer op pad.

Roelina

Hoi Arend en Miranda. Ik vind het ook weer geweldig om met jullie mee te mogen reizen.
Het is elke dag weer genieten van de verhalen en de foto's!
Dikke kus

Arend en Miranda

Hey Roelina, leuk dat je zo geniet van het meereizen met ons. X

Peter en Ria

Kirkjubæjarklaustur...om het woord alleen al zou je ernaartoe willen reizen. Wat jammer van de regen, kou en wind is niet zo erg, maar regen...daar heb je snel genoeg van. Wij hebben in het Laki hotel overnacht.

Arend en Miranda

Ja dat klopt en een buitje is ook nog niet zo erg maar een hele dag regen is funest voor het vakantiegevoel. Wij sliepen hier in Icelandair Hotel Klaustur.