Arend en Miranda in IJsland

Regen, regen en nog eens regen

Vandaag heeft het de hele dag geregend en er stond ook nog eens een flinke wind. We zijn vanmorgen toch maar op pad gegaan want we wilden toch nog wat van de omgeving van Kirkjubæjarklaustur zien. Eerst zijn we naar Fjadrárgljúfur gereden maar daar aangekomen regende het zo hard dat het niet bekwaam was om de auto uit te gaan. Toen hebben we besloten om door te rijden naar Vik, de meest zuidelijk gelegen plaats van IJsland. De eerste 10km reden we weer door het "broccoli" veld, prachtig groen. We zijn onderweg gestopt bij Laufskálavarda, dit is een veld met allemaal steenmannetjes. Er heeft hier ooit een boerderij gestaan die is verwoest door een vulkaanuitbarsting in 894. Het verhaal gaat dat vanaf die tijd reizigers een steentje moesten bijdragen om zo stenen stapeltjes te vormen voor geluk tijdens hun reis. Door heel IJsland vindt je van deze stapeltjes (steenmannetjes), wij hebben hier ook even ons steentje bijgedragen. Aangekomen in Vik is het weer er niet beter op geworden, toch maar naar Reynisdrangar gereden en we waren daar niet de enigen. Hier rijzen een aantal grote basaltzuilen op uit de oceaan, de hoogste is 66 meter hoog. De rotspunten zijn voor ons een fotogeniek geheel maar voor de IJslanders zit er ook een verhaal aan vast. Het zouden de resten zijn van een driemaster die door trollen uit de zee werd getrokken en toen ze door het zonlicht werden verrast zijn ze samen met het schip versteend. Het weer was onstuimig zodat het moeilijk te fotograferen en filmen was maar we hebben het toch geprobeerd. Druipnat waren we en zijn snel weer naar de warme Kuga gelopen om terug te rijden naar Kirkjubæjarklaustur. Daar hebben we nog de Stjórnarfoss waterval en Kirkjugólf bezocht, beiden zeer dicht bij ons hotel. Kirkjugólf betekent kerkvloer en is gelegen midden in een weiland. Het is een verzameling van basaltzuilen waarvan alleen de bovenzijde in een plat vlak net boven het maaiveld uitsteekt. Het lijkt erg op een aangelegde vloer van een kerk of iets dergelijks maar daar is nooit bewijs van gevonden of dit ook zo is. Het was inmiddels 14:30 en wij hadden het wel gehad met de regen en de wind dus lekker naar ons hotel gereden om te relaxen. Morgen weer een nieuwe dag met nieuwe kansen.......

Peter en Ria

Wat zonde toch van dat slechte weer. Wij zijn ook bij slecht naar Vik gereden. Natuurlijk ook langs de steenmannetjes, ik heb gelezen dat er tegenwoordig door Public Roads Administration vrachtwagens met stenen worden gestort om de traditie in ere te houden. Wat prachtig toch al die verhalen en legenden.

Ook wij moesten bij wind en kou naar de basaltblokken lopen en zagen net als jullie de 'driemaster'. Wij troffen het daar zelfs om de laatste papagaaiduikers van dat seizoen te zien. Wie had dat gedacht.

Weet je dat onder de waterval een kist goud verborgen moet staan? Moet goed verborgen zijn, wij hebben hem niet gevonden en werden alleen maar natter omdat we zo nodig achter die waterval langs wilden lopen.

Ik zit deze weken met mijn fotoboek naast me en reis iedere dag met jullie mee. Onze eigen reis staat nu wel héél levendig voor de geest.

Peter en Ria

Ach nee, nu zeg ik het verkeerd, die kist goud staat bij de Skógarfoss en bij de Seljalandsfoss kun je achterlangs lopen.

Arend en Miranda

De papegaaiduikers zijn al lang vertrokken als wij hier zijn maar de wind en regen nekken ons een beetje om de beelden hier te maken die wij voor ogen hadden. Maar morgen hebben we nog een kans......

Arend en Miranda

En wat die twee watervallen betreft die gaan we morgen op herhaling bekijken, was nu niet te doen.