Arend en Miranda in IJsland

Op zoek naar droog weer

Vanmorgen was het weer er niet beter op geworden, nog steeds regen. Volgens de weerberichten zou het vandaag in heel Zuid-IJsland regenen en er werd zelfs een waarschuwing afgegeven dat de rivieren buiten hun oevers konden treden. We hadden geen zin in weer een hele dag regen dus heb ik even de weerkaart van Zuid-IJsland bestudeert. Er was werkelijk maar één plaats waar het omstreeks13:00 droog zou zijn en dat was bij Búrfell, dit is een vulkanische rotsformatie. Wij op weg daar naartoe want de hele dag regen is ook niets, onderweg komen we alle stops tegen die deze dag gepland stonden maar onbegonnen werk waren vanwege de hevige regen. Die bezoeken we morgen wel als het weer tenminste is omgedraaid. We stoppen bij de supermarkt in Hvolsvöllur om broodjes te kopen voor de lunch. Bij het afrekenen kijkt de cassière naar mijn lip en vraagt: "Did you remove your lip piercing?" Ik heb sinds een week een koortslip en nu alleen nog een klein rood plekje wat ze helemaal verkeerd inschatte, we hebben er hartelijk om gelachen. Onderweg hebben we de nodige regen gehad maar zodra we Búrfell benaderden werd de regen minder en toen we bij de Thjofafoss waterval aankwamen was het droog. Prachtig was het hier en we waren natuurlijk weer alleen dus hebben een mooie selfie gemaakt. Op de achtergrond hadden we de vulkaan Hekla die op dit moment nog steeds op uitbarsten staat. Daarna door naar de Haifoss, met zijn 122m de op één na hoogste waterval van IJsland. Via een gravel road die bergopwaarts ging bereikten we de waterval en de klim was niet voor niets geweest. We hebben een geweldige middag gehad, heerlijk om in het droge te wandelen en fotograferen. Terug naar de kust begon het al snel weer te regenen dus het was een juiste keuze geweest om wat kilometers te maken voor een geweldig mooie middag. Vannacht slapen wij aan de voet van de Katla vulkaan in de buurt van Vik, de Aurora activiteit is hoog vanavond maar er is nog veel bewolking. Maar wij zetten de wekker zodat we vannacht even kunnen checken of we hem kunnen zien. Wordt vervolgd........ tot een volgend reisverslag.

Astrid Cooijman

Jammer dat het weer niet echt mee zit. Maar het is een mooie reis die bij ons ook nog op het verlanglijstje staat. Geniet nog van alle mooie dingen die jullie meemaken. Maar je weet zelf dat je bij slecht weer ook hele mooie foto's kan maken, die dan juist door het weer iets extra's geven aan de foto's. Heel veel plezier nog en ik zal duimen voor droog weer. Ik kijk uit naar jullie nieuwe foto's via deze site. Groetjes van mij.

Peter en Ria

Wat zonde dat het zo blijft regenen. Nee, op een gegeven moment heb je er genoeg van om steeds maar nat te worden. Wat een geluk dat jouw weerkaart klopte, heerlijk even droog. Ik kijk iedere avond bij het weerbericht hoe koud het in IJsland is, maar die regen is veel belangrijker.

Arend en Miranda

Gelukkig vandaag weer een droge dag Astrid, Peter en Ria dus weer volop foto's kunnen maken. En je hebt helemaal gelijk Astrid want de foto's die gemaakt zijn bij slecht weer hebben toch een bepaalde sfeer. Groetjes van ons