Arend en Miranda in IJsland

Langs de zuid-kust

Vannacht om 03:00 is Arend naar buiten gegaan om te zien of de Aurora actief was maar dit viel volgens hem tegen. Toen hij de foto's op de computer zette vonden we de lucht toch wel erg mooi of het nu Aurora was of niet. Vanmorgen vroeg was het droog, yes!!! Om 7 uur zaten we al aan het ontbijt om de dag vol te kunnen benutten want om 18:00 gaat de zon hier onder. We gaan opnieuw een poging doen om ons programma van gisteren te volgen. Onze eerste stop is bij het zwarte strand van Sólheimasandur. Hier stortte op 24 november 1973 een Amerikaanse DC-3 van het leger neer, alle bemanningsleden overleefden de crash. De piloot zou zijn overgeschakeld naar de verkeerde brandstoftank, even Apeldoorn bellen hielp hier dus niet. Tot voor kort kon je met een 4x4 over het strand rijden tot aan het vliegtuig maar de landeigenaren hebben deze weg afgesloten voor verkeer omdat bepaalde toeristen zich niet konden gedragen in dit gebied. Jammer voor ons want nu moesten we 3 km heen en ook weer terug lopen, maar dat hadden we er graag voor over. Na drie kwartier kwam dan eindelijk het wrack in zicht, mooi wit afstekend tegen het zwarte strand. Bijzonder vonden we het om hier te zijn. Na onze wandeling terug zijn we verder gereden naar de Skógarfoss, een waterval met een breedte van 25m en een hoogte van 60m. Meestal is er op zonnige dagen een regenboog bij de waterval te zien en laat het nu net zonnig zijn. Volgens een oude legende ligt er in een grot achter de waterval een schat begraven. Wij geloven dit wel, gaan niet op zoek en genieten van de waterval met regenboog. Het begint misschien saai te worden maar onze volgende stop is toch echt weer een waterval, de Seljalandsfoss. Het bijzondere aan deze waterval is dat je er achter langs kunt lopen. Je moet er wel een nat pak voor over hebben maar dat waren we de voorgaande dagen toch al gewend. Het wordt nog saaier want onze volgende stop is al weer een waterval maar niet zo maar één. Het is de Urridafoss, die qua volume de grootste waterverplaatsing heeft in IJsland. Ook weer schitterend om te zien. Hierna even wat anders want we hebben als laatste een lava grot bezocht, de Raufarholshellir. In de winter heb je hier ijsafzetting wat prachtig is maar doordat de temperatuur nu aan de hoge kant is voor deze periode druipt er alleen water maar is er geen ijs. Toch leuk om ook even in een grot te zijn afgedaald. Het was inmiddels al weer 16:30 en we besloten om richting ons hotel te rijden. Onderweg genieten we van de veranderende kleur van de lucht en adembenemende vergezichten. We slapen vannacht in Fosshotel Hekla even buiten Selfoss. Vanuit onze kamer hebben we zicht op de Hekla, prachtig!

Ome Jan

Weer een prachtig verhaal over deze dag Miranda en wat een mooie foto's weer Arend , die luchten , wat een aparte kleuren en de watervallen zijn toch allemaal verschillend , hou er zelf ook wel van. Nog een paar daagjes genieten en dan zit het er weer. Nog veel plezier en tot horens.

Peter en Ria

Gelukkig een droge dag, dan is het misschien toch wel lekker om 6 kilometer te wandelen. Al die lekkere ontbijten moeten toch verwerkt worden? Mooi, die zwarte stranden. Ja en dan de watervallen, wij zijn er ook dol op, het liefst iedere dag wel een. Ik ga even naar de foto's die ongetwijfeld weer prachtig zullen zijn.

Miranda

Ja prachtig hè ome Jan, al die verschillende luchten en watervallen. Wij kunnen er ook geen genoeg van krijgen.

Arend en Miranda

Ja gelukkig Peter en Ria, een droge dag en weer heel veel moois gezien.