Arend en Miranda in IJsland

De Golden Circle

Het was vanmorgenvroeg heerlijk wakker worden, vanuit ons balkon hebben we uitzicht op de Hekla, Katla en Eyjafjallayökull vulkanen, heel bijzonder. Zeker om te weten dat twee van deze eigenlijk op uitbarsten staan, de vraag is alleen: wanneer? We hebben heerlijk ontbeten en om 08:00 waren we klaar voor vertrek. Vandaag stond de Golden Circle op het programma, dit zijn drie bekende hoogtepunten van IJsland, Thingvellir, Gullfoss en Geysir. We wisten dat dit drukbezochte toeristische trekpleisters zijn dus eerst op weg naar de voor ons meest aantrekkelijke, Geysir. Toen we aankwamen stonden er nog maar vier auto's op het parkeerterrein dus was het nog lekker rustig. De Geysir is een geiser en ligt in een geothermisch zeer actief gebied in het Haukadalur. Er gaat een hele geschiedenis aan de activiteit van deze geiser vooraf maar sinds 2003 vertoont hij bijna tot geen geen activiteit meer. Vlakbij de Geysir ligt de Strokkur die op het ogenblik veel actiever is en elke 4 tot 8 minuten tot een hoogte van circa 30 meter spuit. Dit was prachtig om te zien, vooral de blauwe aankomende dampbel voorafgaande aan de eruptie. We hebben menig eruptie vastgelegd op foto en film. Ook het zonnetje was weer van de partij dus dat maakte het extra mooi. Even verderop ligt de Gullfoss, een van de populairste watervallen van IJsland. Het water valt in twee trappen, die min of meer haaks op elkaar staan, 32 meter naar beneden in een kloof. We konden helemaal tot aan de rand van de waterval komen waardoor het donderend geraas overweldigend was. Op weg naar de derde trekpleister, Thingvellir, reden we weer langs Geysir waar het nu verschrikkelijk druk was rondom de Strokkur. Het was dus een goede beslissing van ons om daar als eerst naar toe te gaan. Thingvellir is een nationaal park waar de Midden-Atlantische rug heel duidelijk zichtbaar is. Dit gebied is de scheidingslijn tussen het Noord-Amerikaanse en het Euraziatische continent. Op deze plaats drijft IJsland met een gemiddelde snelheid van 1 à 2 cm per jaar uit elkaar. Toch gek om hier te lopen als je deze informatie hebt. We hebben gewandeld door de Almannagjá kloof die over een lengte van 16 km plaatselijk 30 tot 40 meter verzakt is. In deze kloof ligt ook de Öxarárfoss waterval die ligt in de rivier Öxará. In een diepe plek van de rivier werden tot in het begin van de 18e eeuw vrouwen die bepaalde misdaden hadden begaan in een zak gestopt en verdronken. Het was inmiddels al weer 16:00 dus tijd om terug te rijden naar ons hotel. We hebben weer een schitterende dag gehad, tot morgen........

ome Jan

Prachtig verhaal en foto's , heb er weer van genoten .

Jol

Geniet van jullie laatste dag op IJsland.
Ik heb in ieder geval genoten van jullie reisverhalen en prachtige foto's.
Alvast een goede reis terug.
Liefs van Jolly xxx

Arend en Miranda

Dank je wel Jolly, wij zijn onderweg naar Reykjavik en daarna auto inleveren op vliegveld. Tot snel. Xxx

Peter en Ria

Ja, de Golden Circle is een prachtige route om jullie vakantie af te sluiten. Benieuwd of je nog een regenboog hebt kunnen spotten boven de Gullfoss. HEt was erg fijn om met jullie mee te mogen reizen, het houdt onze eigen herinneringen heel levendig. Morgen een veilige terugreis gewenst.

Arend en Miranda

Ja, Peter en Ria, prachtig was dit ook weer, jammergenoeg geen regenboog in de Gullfoss, maar ach wij zijn meer dan tevreden. Leuk dat jullie zo enthousiast met ons meegereisd hebben en wij hebben erg genoten van jullie reactie's.