Arend en Miranda in IJsland

Het schiereiland rond

Na een heerlijk ontbijt in het hotel en de weerberichten te hebben gecheckt zijn we in de auto gestapt op weg naar Kirkjufell. Dit is de meest gefotografeerde berg van Snaefellsnes. Daar aangekomen was het nog niet zo druk en we hadden gelukkig een klein zonnetje. Wel waaide het enorm hard zodat het water van de nabijgelegen watervallen voor de nodige "regen" zorgden. Tijdens het fotograferen en filmen werden we plots verrast door een enorme hagelbui die uit het niets begon. Wat doe je dan? Snel je spullen beschermen met je lijf en afwachten. Na 10 minuten ging het over in een stevige regen en besloten we naar de auto terug te gaan. Dit was gelijk een goede test voor onze aangeschafte kleding en die heeft de test doorstaan. Jammer want dit was één van de hoogtepunten, maar we besloten dat we eind van de dag nog een poging zouden wagen. Via Olafsvik zijn we om de Snaefellsjokull gereden. Dit is een vulkaan die bedekt is met een gletsjer. Helaas was deze geheel gehuld in donkere wolken zodat hij niet zichtbaar was. Maar de rit was schitterend ondanks het wat mindere weer. Aan de voet van de vulkaan zijn we gestopt bij Djúpalónssandur. Dit strand is bedekt met talloze kleine zwarte stenen en grote lavarotsen die zijn gevormd door de krachten van de oceaan en de wind. Op 13 maart 1948 verging hier voor de kust de Britse vistrawler Epine GY7 waarbij 14 man zijn verdronken, vijf werden gered. Op het strand liggen de overblijfselen van dit schip. Daarna via een prachtige route weer terug naar Kirkjufell met de hoop op een mooie zonsondergang. En die kregen we maar niet voor niets! Het waaide zo hard dat we statieven met camera's en zelfs mensen bijna de berg zagen afrollen. Het was hard werken voor dat ene mooie plaatje, maar o zo de moeite waard. Morgen rijden naar ons volgende hotel een stukje noordelijker en naar een volgend reisverhaal. Terwijl ik dit verhaal afrond hoor ik euforische kreten van buiten over het noorderlicht en jawel het is er, nu al op onze tweede avond in IJsland hebben we dit schitterend natuurverschijnsel kunnen aanschouwen. Onze dag was super! Op naar morgen.......

Jacqueline

Arend en Miranda,
Wat spannend allemaal en wat kunnen jullie vertellen.
Ik was al op zoek naar de foto van het Noorderlicht, maar die zal binnenkort wel komen. Ben erg benieuwd!

Arend en Miranda

Staat er inmiddels op Jacqueline, dat is werkelijk iets bijzonders!

Jol

Prachtig hoor. Vooral het noorderlicht.
Heel apart.

Ria Roels

Peter heeft mij de link toegestuurd, dus nu kan ik meegenieten van jullie bijzondere reis. Ik word al gelijk jaloers, dat begrijp je.

Ja, door het slechte weer moet je wel eens wat missen in IJsland, maar in het begin al het Noorderlicht zien is dan toch een goedmakertje. Ik zie al prachtige foto's, o, wat zullen jullie genieten. Ik volg wel op de achtergrond.

Arend en Miranda

Leuk dat je ons volgt Ria. We genieten enorm van de prachtige natuur hier, jullie hadden niets te veel gezegd.