Arend en Miranda in IJsland

Naar de East-fjords

Gisterenavond zijn we rond 09:30 gebeld dat de Aurora actief zou zijn. Wij dus als een speer naar de receptie waar we de informatie en veiligheidshesjes kregen. De dame van de receptie zei ons dat we in Noord - westelijke richting moesten gaan dus dat deden we. Het noorderlicht was iets actiever dan de vorige nacht dus we konden wel wat zien met het blote oog maar niet de groene kleur die hierbij hoort. Gelukkig had ik Arend bij die heel handig is met de camera en dus het noorderlicht van deze avond weer perfect heeft vastgelegd. En wat een sterrenhemel hadden we deze avond, niet normaal zo mooi. We kwamen in gesprek met een stel uit Nieuw-Zeeland die de trip andersom hadden gedaan, dus van zuid naar noord. Zij hadden nu al de hele week regen gehad dus dat zegt maar weer hoe veel geluk wij hebben gehad met het weer. Vanmorgen vroeg hadden we weer een mooie zonsopkomst bij het hotel dus nog even wat foto's gemaakt. Daarna zijn we naar de Hverfjall gereden. Dit is een kegelvulkaan die ongeveer 2500 jaar geleden in een aantal dagen is ontstaan. We zijn naar de kraterrand gelopen en waren hier als enige dus hebben weer de nodige foto's genomen. We moesten nu dus echt Lake Myvatn verlaten en door gaan naar onze volgende bestemming, de East-fjords. Op het weerbericht hadden we gezien dat het hier regent maar op ons programma stond voor vandaag de Hengifoss die net buiten het regengebied viel. DIt is één van de hoogste watervallen van IJsland, 112 meter. De weg er naar toe was een pittige wandeling van 2,5 km bergopwaarts maar dit was het waard, we hadden de waterval weer voor onszelf. Terug op de parkeerplaats begon het te regenen en zijn we gelijk doorgereden naar Fosshotel Eastfjords. We hebben hier een zeer ruime kamer gekregen (lees invalidenkamer). Heerlijk toch al die ruimte! Vanavond geen noorderlicht waarschijnlijk, maar hé we hebben al zoveel mazzel gehad deze reis, je hoort ons niet klagen.......

Lake Myvatn dag 2

Gisterenavond om 22:30 ging de telefoon op onze hotelkamer, we lagen net op bed. Het was de receptie met de mededeling: "The Northern Lights are about to show". Wij snel de kleding aan en naar buiten met een hoop mede hotelgasten. Het noorderlicht was op dit moment laag qua activiteit maar het was er wel. Met het blote oog is het nauwelijks te zien. Wat je ziet zijn wat lichtbanen in de lucht die aan en uit lijken te gaan. Ik gaf aanwijzingen en Arend richtte zijn camera op de plek waarvan ik dacht iets te zien. En ja hoor, daar was het weer. Goed te vangen met de camera maar jammergenoeg niet met het blote oog, dan moet de activiteit veel hoger zijn. Hopelijk gaan we dat ook nog meemaken deze reis maar met dit resultaat zijn wij al dik tevree. Na onze jacht op het noorderlicht zijn we snel ons bed ingedoken want de wekker ging al weer vroeg af. Vanmorgen zijn we om 07:30 vertrokken richting de Dettifoss waterval. Onderweg kwamen we tijdens het "gouden uurtje" langs Hverir en zijn gestopt om nog wat foto's te maken met ander licht. Toen door naar de waterval. Deze is vanaf twee kanten te bekijken en na het weerbericht te hebben gecheckt zijn we voor de oostkant gegaan omdat de wind uit het zuid-oosten kwam en je dan geen last hebt van spattend water. We moesten dan wel weer een heel stuk over de gravel road maar ach, daar zijn we ondertussen wel aan gewend. Na drie kwartier hobbelen bereikten we de parkeerplaats en begonnen we weer aan een afdaling richting waterval. De Dettifoss is wat waterverplaatsing betreft de krachtigste waterval van Europa. Hij is 44 meter hoog en ruim 100 meter breed en je hoort hem al van ver. Al dit water is afkomstig van de Vatnajökull gletsjer. Wat een geweld geeft dat vallende water en ook hier weer mooie foto's en film kunnen maken met een heerlijk zonnetje. We hadden zelfs de regenboog en gelukkig geen spattend water want dat hadden ze aan de overkant. Toen we wegreden bij de waterval begon de lucht wat dicht te trekken en kwam er weer meer wind opzetten. We zijn teruggereden richting Myvatn om het gebied rond de Krafla vulkaan te bekijken. Dit gebied is de afgelopen eeuwen meerdere malen actief geweest. Het is een prachtig gebied om doorheen te wandelen, het rookt zelfs nog op verschillende plaatsen en de lavastenen voelen echt warm aan. Vervolgens hebben we een korte wandeling gemaakt door Dimmuborgir, dit is een natuurreservaat met grillige en grote rotsformaties die bestaan uit vulkanisch gesteente. Het is ongeveer 3000 jaar geleden ontstaan door vulkanische uitbarstingen. Terug bij het hotel waren we toe aan een lekker drankje in de bar en hebben we deze mooie dag afgesloten met een prachtige zonsondergang bij het hotel en een heerlijk diner in het restaurant.

Lake Myvatn

Helaas sinds de tweede dag in IJsland geen noorderlicht meer gezien, maar vanmorgen wel een mooi ochtendgloren, weliswaar met een dramatische lucht. Dit is IJsland, je weet nooit hoe het weer over 5 minuten zal zijn. Na een heerlijk ontbijt gaan we op weg richting de Aldeyarfoss. Dit is een minder bekende waterval omdat hij alleen te bereiken is met een 4x4 auto. Laten we die nu hebben dus niets houd ons tegen. Ook het weer niet want de wind is gaan liggen en de temperatuur is oké. Onderweg komen we weer langs de Godafoss en we kunnen het niet laten om nog even wat foto's te maken en te filmen. Daarna met 60 km per uur over de gravel road naar de Aldeyarfoss. Daar aangekomen staan er drie kia Sorento's op de parkeerplaats, klaar om weg te rijden. Met de duim omhoog naar ons vertrekken ze en zijn we helemaal alleen. De waterval is nog niet in zicht dus zoeken we naar voetstappen die we kunnen volgen. Een steil pad naar beneden leid ons naar de waterval en de moeite is niet voor niets geweest. Wat een prachtige waterval! Hij ligt in dezelfde rivier als de Godafoss maar is totaal anders. De Aldeyarfoss is omgeven met basaltzuilen, we waren hier als enige dus dat maakte het nog meer bijzonder. Als we terugrijden moeten we het eerste stuk weer over de weg waar alleen 4x4 auto's mogen rijden. Onderweg komen ons vier Japanse jongens tegemoet, we stoppen even en vragen of ze op weg zijn naar de waterval. Dat zijn ze inderdaad maar rijden rond in een soort camperbus die hier die niet mag rijden. Is het de moeite waard vragen ze ons en dan kunnen wij dat alleen maar beamen. Ze moeten nog ongeveer twee kilometer lopen en dan hebben zij de Aldeyarfoss voor hun alleen. Het weer wordt onderweg alleen maar beter, de zon schijnt volop en we tikken onderweg zelfs de 17 graden aan. We passeren nog een keer de Godafoss, dit keer vol in de zon dus jullie raden het al......... Aangekomen bij Lake Myvatn hebben we een rondje om het meer gedaan, dit was ook weer schitterend. Ook zijn we gestopt bij Hverir, dit is een gebied met hete bronnen. De lucht die we roken kwam ons bekend voor uit Nieuw-Zeeland en Yellowstone, zwavel! Maar de vele rookpluimen en kokende modderpotten maakten dit weer goed. De dag liep al weer op z'n eind, maar wat een geweldige dag met prachtig weer en een geweldige natuur. Wij slapen 2 nachten in Sel Hotel Myvatn waar we een alert konden achterlaten voor het noorderlicht dus wie weet worden we vannacht wel gewekt, we hope so!

Akureyri

Toen we vanmorgen rond half 8 uit het raam keken begon de lucht roze te kleuren. Wij snel naar buiten met de camera’s want het zou wel eens een mooie zonsopkomst kunnen worden. En ja hoor, al snel stond de lucht in”brand”. Het was schitterend en daarna ook nog een heerlijk ontbijt dus onze morgen kon niet meer stuk. Ons volgende hotel ligt bij Akureyri, dit is ongeveer 200 km rijden vanaf Laugarbakki dus we kunnen het op ons gemakje doen. Onderweg maken we weer de nodige foto-stops maar dat was niet zonder risico. Het waaide vanmorgen zo hard dat we nauwelijks konden lopen en de deur van de auto open of dicht doen was een sport. We zijn ook gestopt bij Vidimyrarkirkja, dit is één van de best bewaarde turf kerkjes van IJsland. Het is gebouwd in 1834 en de wanden zijn gemaakt van turf maar de voor en achterkant zijn van hout. Daarna door naar Akureyri waar we broodjes voor de lunch hebben gekocht. Akureyri is naar inwonertal de vierde stad van IJsland. Ons hotel ligt niet in de stad zelf maar aan de overkant van het fjord Eyjafjördur met uitzicht op de besneeuwde bergen. Voordat we inchecken in het hotel bezoeken we de Godafoss, in het Nederlands Godenwaterval. Het water van de Skjalfandafljot rivier valt hier over een breedte van 30 meter 12 meter naar beneden. Ook hier was het weer klimmen en klauteren voor ons, maar we hebben het gered en ook hier weer mooie beelden vastgelegd. Daarna teruggereden naar hotel Sveinbjarnargerdi waar we weer hartelijk ontvangen zijn en nu lekker relaxen en jullie reacties van gisteren teruglezen.

Tot morgen

Laugarbakki

Vanmorgen rond 09:00 zijn we vanuit hotel Rjukandi vertrokken richting noord-west IJsland. Ons volgende hotel ligt in Laugarbakki, maar voordat we daar inchecken rijden we eerst naar de Kolufossar waterval. De weg die we rijden bestaat voor 80% uit gravel road en voert ons wederom langs schitterende natuur. Prachtige herfstkleuren, talloze watervallen, oneindig veel schapen, IJslandse paardjes en een Ford Kuga die van zwart in een soort grondkleur veranderd is. We hebben het allemaal gezien. Bij de waterval aangekomen staat er nog steeds enorm veel wind maar de zon schijnt dus we treffen het. Kolufossar is een minder bekende waterval waardoor het lekker rustig was. Na de nodige foto's en film zijn we naar ons hotel gereden om in te checken en even te lunchen. We slapen in Hotel Laugarbakki, een voormalige kostschool omgebouwd tot hotel. Rond 16:00 zijn we weer op pad gegaan, dit keer richting Hvitserkur. Dit is een rots in de zee die wel wat weg heeft van een drinkende draak. De weg er naar toe was wederom schitterend en na een uur gravel road waren we bij de parkeerplaats van Hvitserkur. Er stond een bordje dat aangaf welke kant we op moesten dus wij die kant op. We kwamen bij een plateau dat uitzicht bood op de rots van bovenaf maar wij wisten dat je ook onderaan op het strand kon komen. En ja hoor er was een natuurlijk pad dat naar beneden liep maar dit was zo steil dat we dachten: "kunnen wij dit wel?" Ik begon dapper aan de afdaling maar Arend zag dit toch niet zitten met volle bepakking foto-apparatuur. Op de kont dan maar dacht ik, zoals je als kind van de trap ging lukte het mij om beneden te komen. Arend is met een omweg via een minder steile afdaling toch ook beneden gekomen. Het was zeker de moeite waard want vanaf het strand is Hvitserkur nog veel mooier en we hadden geluk dat het laag water was. We waren er tegen zonsondergang dus het licht was schitterend. Hierna toch maar samen voor de makkelijke weg terug naar boven gekozen en zelfs nog zeehonden gezien. Wat een geweldige dag was het weer, nu duiken we lekker ons bedje in en alvast dromen over ons volgend reisverhaal.

Het schiereiland rond

Na een heerlijk ontbijt in het hotel en de weerberichten te hebben gecheckt zijn we in de auto gestapt op weg naar Kirkjufell. Dit is de meest gefotografeerde berg van Snaefellsnes. Daar aangekomen was het nog niet zo druk en we hadden gelukkig een klein zonnetje. Wel waaide het enorm hard zodat het water van de nabijgelegen watervallen voor de nodige "regen" zorgden. Tijdens het fotograferen en filmen werden we plots verrast door een enorme hagelbui die uit het niets begon. Wat doe je dan? Snel je spullen beschermen met je lijf en afwachten. Na 10 minuten ging het over in een stevige regen en besloten we naar de auto terug te gaan. Dit was gelijk een goede test voor onze aangeschafte kleding en die heeft de test doorstaan. Jammer want dit was één van de hoogtepunten, maar we besloten dat we eind van de dag nog een poging zouden wagen. Via Olafsvik zijn we om de Snaefellsjokull gereden. Dit is een vulkaan die bedekt is met een gletsjer. Helaas was deze geheel gehuld in donkere wolken zodat hij niet zichtbaar was. Maar de rit was schitterend ondanks het wat mindere weer. Aan de voet van de vulkaan zijn we gestopt bij Djúpalónssandur. Dit strand is bedekt met talloze kleine zwarte stenen en grote lavarotsen die zijn gevormd door de krachten van de oceaan en de wind. Op 13 maart 1948 verging hier voor de kust de Britse vistrawler Epine GY7 waarbij 14 man zijn verdronken, vijf werden gered. Op het strand liggen de overblijfselen van dit schip. Daarna via een prachtige route weer terug naar Kirkjufell met de hoop op een mooie zonsondergang. En die kregen we maar niet voor niets! Het waaide zo hard dat we statieven met camera's en zelfs mensen bijna de berg zagen afrollen. Het was hard werken voor dat ene mooie plaatje, maar o zo de moeite waard. Morgen rijden naar ons volgende hotel een stukje noordelijker en naar een volgend reisverhaal. Terwijl ik dit verhaal afrond hoor ik euforische kreten van buiten over het noorderlicht en jawel het is er, nu al op onze tweede avond in IJsland hebben we dit schitterend natuurverschijnsel kunnen aanschouwen. Onze dag was super! Op naar morgen.......

Snæfellsnes

Hallo allemaal,

Na een vlucht van bijna 3 uur zijn we om 14:00 IJslandse tijd geland op Keflavik AirPort. We hebben onze huurauto opgehaald en zijn op weg gegaan naar hotel Rjukandi waar we twee nachten zullen verblijven. Het hotel ligt op het grootste schiereiland van IJsland, Snaefellsnes. Het was een prachtige rit hier naartoe ondanks dat het bewolkt was. De herfst heeft hier zijn intrede gedaan en dat geeft prachtige kleuren maar ook veel wind. Morgen gaan we het schiereiland verkennen en hopen dan toch ook op een beetje zonneschijn.

Groetjes,

Arend en Miranda

Welkom op onze Reislog!

Hallo en welkom oponze reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdensonze reis naar IJsland. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waarweons bevinden en waar we zijn geweest!

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Wezien je graag terug oponze reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je metons meereist!